Zaandam heeft al vanaf de middeleeuwen een zeer belangrijke rol gespeeld als industrieel achterland van Amsterdam. Want waar Amsterdam de schepen de wereld rond stuurde om te handelen en (veel) geld voor de stad te verdienen werden de grondstoffen en halffabrikaten vooral in de Zaanstreek gemaakt. De brede Zaan zorgde voor een prima aanvoermogelijkheid richting Amsterdam.



Denk aan verf wat op de houten schepen van belang was om rotting te voorkomen en natuurlijk het hout zelf dat met speciale zaagmolens op maat werd gemaakt. Een naar huidige maatstaven eeuwigdurend proces maar voor die tijd een soort industriële revolutie.



De boomstammen werden aan de zijkant van de speciaal ontworpen molen ingevoerd en gezaagd. Er zijn nog (voor toeristen) werkende zaagmolens te bezichtingen



Middelpunt van het toerisme in de Zaanstreek is de zogenaamde Zaanse Schans waar veel cultureel en industrieel erfgoed is verzameld. Het trekt jaarlijks een zeer groot aantal bezoekers uit de gehele wereld.



Het centrum van Zaandam kent nog oudere delen, die een bepaalde sfeer uitademen.



Maar met name rond het NS-station en de wegen er omheen is veel veranderd. Een complete buurt combineert op een verrassende manier de oude gevels met moderne hoge nieuwbouw. Je kunt het al dan niet mooi vinden, bijzonder is het in elk geval zeker wel.